maandag 12 oktober 2009

Valentijnsactie 2008

Al sinds 1992 organiseert D66Noord-Holland de Valentijnsactie om vrijwilligers en organisaties op het gebied van welzijn, zorg, sport en cultuur een hart onder de riem steken. In Purmerend zetten we de vrijwilligers in het Waterland Ziekenhuis in het zonnetje. Ze vervullen een dubbelfunctie. Deels doen de vrijwilligers zelf aan mantelzorg en anderzijds ondersteunen ze andere mantelzorgers. Vooral dat laatste is heel belangrijk.

Behalve dat de vrijwilligers zich met het patiëntenvervoer in het ziekenhuis bezighouden, werk dat vroeger door betaalde krachten werd gedaan, is het vrijwilligersbedrijf een organisatie  die respijtzorg biedt. Wanneer de verzorgende in het ziekenhuis komt,  is het prettig om af en toe zelf even wat meer lucht te krijgen, waardoor je weer een stoot energie krijgt om de zorg voor je naaste op te pakken.

Mantelzorgers blijven vaak voor hun omgeving onzichtbaar. Zij vinden wat ze doen 'gewoon'. Mantelzorg, hoe graag je het ook doet, kan door het vele werk, een enorme druk geven op je eigen leven. De mantelzorgers doen het met liefde, maar soms komt hun eigen huishouden in de knel of komt de mantelzorger niet meer aan zichzelf toe. Zij en de vrijwilligers die de mantelzorgers even wat meer ruimte bezorgen, verdienen het om in het zonnetje te worden gezet. Joke Geldhof (D66 Noord-Holland) en Rob. Sampimon (D66 Purmerend) kwamen de taart brengen die bij de valentijnsactie hoort.

<?xml:namespace prefix = v ns = "urn:schemas-microsoft-com:vml" /><?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />