donderdag 10 februari 2011

D66 3de partij in Purmerend

Door het zetelaantal te verdrievoudigen is D66 van kleinste partij de derde partij in de stad geworden. De VVD is de grootste partij. Volgens de laatste cijfers krijgen  VVD en PvdA resp. 7 en 6 zetels en eindigt het CDA op plaats vier.

Het bleef de hele avond spannend. Op de tafels van de personeelsrestaurant werden de biljetten gesorteerd en geteld. De eerste uitslagen kwamen rond negen uur binnen. In deze tussenstand haalde D66 net twee zetels. Gedurende de avond nam met het aantal getelde bureaus ook de grootte van het percentage toe. Ook Leefbaar Purmerend, de Stadspartij en Trots haalden drie zetels. Het AOV wist een restzetel binnen te halen en kwam nog net op het laatste nippertje van twee naar drie zetels. GroenLinks behield haar twee zetels en de SP vielen naar twee zetels terug. Sociaal Purmerend en Lijst Wiegel hebben de kiesdrempel niet kunnen halen.

Vanmorgen werd tijdens het verkiezingsontbijt de zetelverhouding bevestigd. Lijsttrekker Rob. Sampimon is blij met de overwinning. “Met een klim van meer dan 9% zijn we hoger geëindigd dan de gemiddeld 7% die Maurice de Hond had uitgerekend voor de lokale uitslagen. We zien de toekomst dan ook vol vertrouwen te gemoed en bedanken de kiezers voor hun steun.”