donderdag 20 april 2017

Wees creatief met lege gevels in de stad

Winkelcentrum Eggert heeft een complete metamorfose ondergaan. Vrijwel iedereen zal het ermee eens zijn dat het binnen flink is opgeknapt. Van buiten is het Eggert echter een betonnen kolos met veel kale, grijze gevels die niet uitnodigen om het winkelcentrum te bezoeken. D66 Purmerend heeft diverse ideeën om de buitenmuren van het Eggert te verfraaien en meer bij de stad te betrekken. Deze ideeën kunnen ook bij andere lege gevels in de stad worden toegepast.
Door bijvoorbeeld gebruik te maken van stoffen ‘banners’ kunnen wisselende decoraties gebruikt worden. Naast artistieke uitingen zoals gedichten, historische beelden, tekeningen e.d., kan dit slim worden ingezet als onderdeel van de Purmerendse ‘city marketing’. Hieronder doen we een voorzet met enkele mogelijkheden. We nodigen iedereen uit om mee te denken en zo de stad aantrekkelijker te maken.

Verfraai de binnenstad
De binnenstad van Purmerend, ook bekend als het stadje,  wordt steeds mooier. Nieuwe panden en gevels worden in klassieke stijl gebouwd of herbouwd, hetgeen de allure van onze stad ten goede komt. D66 is erg blij met deze ontwikkeling, zeker ook gezien de ambitie van Purmerend om meer toeristen naar de stad te trekken. Om het centrum, maar ook de rest van de stad, nog aantrekkelijker te maken wil D66 bekijken of de vele kale muren op een creatieve manier kunnen worden ingezet.

Met name de buitenmuren van het winkelcentrum Eggert lijken daar zeer goed geschikt voor te zijn. Na de verbouwing van het centrum zijn ook de buitenmuren opgeknapt, maar in de ogen van D66 is er veel meer mogelijk met deze muren dan de grote grijze vlakken die ze nu zijn. Deze maken van het Eggert een bastion en zorgen ervoor dat het niet echt wordt betrokken bij de rest van de binnenstad.

We denken hierbij in eerste instantie aan muurschilderingen, maar ook poëzie, fotocollages zoals op parkeergarage Het Lammetje of groene beplanting (verticale tuinen) zijn hierbij mogelijkheden. Tal van steden wereldwijd gebruiken muurversiering om de stad op te fleuren en zetten dat ook vaak in als toeristische trekpleister. De muren van het Eggert bieden een prachtige kans voor Purmerend.

D66 Purmerend is bezig met vooronderzoek naar enkele mogelijkheden om dit te realiseren, waarbij we natuurlijk zoveel mogelijk met betrokken partijen in overleg zullen treden. Met de eigenaar van het Eggert is contact geweest. Direct beschilderen van de buitenmuren is geen goed idee vanwege de aangebrachte coating, maar met wisselende banners hopen we hen zeker enthousiast te krijgen.

Het is zelfs mogelijk om deze banners deels te gebruiken als onderdeel van een bredere campagne voor city marketing. We hebben Bryan Suiker gevraagd om al eens na te denken over hoe zo’n campagne eruit zou kunnen zien en waren blij verrast met zijn creatieve ideeën, gebaseerd op de slogan ‘Purmerend houdt van …’. Hierboven heeft Bryan wat voorbeelden uitgewerkt voor het toepassen van banners op het Eggert, maar kijk ook eens naar de conceptvideo’s die online staan:

Concept video: https://www.youtube.com/watch?v=DDkgw9_rqSg
Visuele identiteit: https://www.youtube.com/watch?v=vrgciFIS8Us
Voorbeeld ad: https://www.youtube.com/watch?v=7KWaj_KiiAc

De ‘city marketing’ concepten van Bryan zijn maar een voorbeeld van hoe de vele kale gevels in de binnenstad, maar ook elders in Purmerend, bijvoorbeeld op de zijkant van hoogbouw, kunnen worden ingezet. Het kan onze stad een nog prettiger plaats maken om te wonen. We horen graag van Purmerenders wat ze ervan vinden en creatieve ideeën over de invulling zijn van harte welkom!

Dirk Groot en Tom de Jong, D66 Purmerend