vrijdag 2 november 2018

D66 Purmerend roept op tot overleg met ziekenhuis over verplaatsen spoedzorg voor kinderen

Deze week kwam het nieuws dat complexe spoedzorg voor kinderen buiten kantoortijden naar Hoorn verhuist. Deze zin geeft al aan dat het een genuanceerd verhaal is. Maar blijf maar eens genuanceerd als er kort na elkaar zoveel zorgelijke verhalen over ziekenhuizen naar boven komen. Twee ziekenhuizen die van de ene dag op de andere dicht gaan. Berichten over forse financiële tekorten bij het Waterlandziekenhuis (straks Dijklanderziekenhuis), met name door de hoge kosten aan extern ingehuurd personeel.

Verloskunde en geboortezorg
Het gevolg van dit alles is dat er onrust ontstaat bij elke verandering in het zorgaanbod van het ziekenhuis in Purmerend. De zorgen vanuit de raad over dat veranderende zorgaanbod zijn al uitgesproken toen we voor het eerst hoorden over de fusieplannen met Hoorn. Er is al in een vroeg stadium aangegeven dat dit gevolgen zou hebben voor de verloskunde en geboortezorg. Dat heeft nadelen, maar ook voordelen, doordat er in Hoorn nu altijd een volledig ‘bevallingsteam’ klaar staat.

Spoedzorg kinderen
Maar er is ons steeds verzekerd dat er geen gevolgen zouden zijn voor het overige aanbod aan spoedzorg in Purmerend. Nu blijkt dat ook daar gevolgen zijn, door het clusteren van de opnames voor kindergeneeskunde in Hoorn. Het is echter niet duidelijk hoe dit nu de bewoners van Purmerend gaat raken. Waar moet je met je kind heen als het ’s nachts ernstig ziek is? Direct naar Hoorn of eerst naar de spoedpost in Purmerend en daar kijken wat men besluit. Die helderheid moet er komen.

Motie en informatiebijeenkomst
Wij hebben de motie hierover in de raad van donderdag 1 november gesteund (en mede ingediend), maar willen naast het uitspreken van zorgen ook vooral vragen om een informatiebijeenkomst met het ziekenhuis. Ten behoeve van de gemeenteraad, maar vooral ten behoeve van de bewoners van Purmerend. Daar kan nog eens worden toegelicht wat nu de impact van alle veranderingen is, en hoe bewoners van onze regio het best kunnen zorgen dat ze zo snel mogelijk de juiste zorg ontvangen.