dinsdag 15 januari 2019

ING als huisbankier

D66 is van mening dat Purmerend van haar partners mag verwachten dat zij maatschappelijk verantwoord handelen. Uit onderzoek van Milieudefensie is naar voren gekomen dat ABN AMRO, ING en Rabobank al decennia lang hun verantwoordelijkheid ontlopen voor de rampzalige gevolgen van hun financiering van de palmoliesector. Dit onderzoek onthult dat deze drie Nederlandse banken falen in hun pogingen om te voorkomen dat hun geld wordt gebruikt voor de kap van tropisch regenwoud en het schenden van land- en mensenrechten.

Daarom heeft D66 vragen gesteld aan het college. We hebben onder andere gevraagd tot wanneer het huidige contract met de ING als huisbankier van de gemeente liep. Ook willen we weten of het college het eens is met D66 dat de gemeente van al haar partners mag verwachten dat zij zich sociaal en (milieu)bewust opstellen. En of het uitsluiten van investeringen in misstanden in de palmoliesector en maatschappelijk verantwoord ondernemen, binnen het investeringsportfolio als voorwaarde gesteld kunnen worden.