dinsdag 5 november 2019

Filmmiddag natuurinclusief bouwen met D66 Tweede Kamerlid Jessica van Eijs

Zondagmiddag 24 november organiseert D66 Purmerend tussen 13.00 en 16.00 uur in het Filmhuis Purmerend een bijeenkomst over natuurinclusief bouwen. De film The Nature of Cities zal vertoond worden en na de film zullen Jessica van Eijs (Tweede Kamerlid D66), Harwill de Jonge (directeur Heijmans Bouw), Thijs Kroese (PvdA wethouder Purmerend) en Paul van Meekeren (D66 wethouder Purmerend) hun visie geven op natuurinclusief bouwen landelijk en lokaal en vanuit het visie van de bouwer. Daarna volgt een paneldiscussie waar ook ruimte is voor vragen en discussie.

De film

The Nature of Cities is een Amerikaanse film van 40 minuten en onderzoekt zowel de natuur in onze achtertuinen als die in de steden als Malmö, Kopenhagen, Stockholm, Freiburg, Amsterdam en Parijs. De film toont professor Timothy Beatley (Universiteit van Virgina School of Architecture) terwijl hij deze steden rondreist met stadsplanners, landschapsarchitecten, ecologen en inwoners.

Achtergrond
D66 Purmerend is een voorstander van natuurinclusief bouwen. Wij zien het liefst dat we zo veel mogelijk gaan voor het natuurinclusief bouwen. Daarmee bedoelen we bouwen met aandacht voor de natuur. We  onderkennen dat het soms onontkoombaar is groen op te offeren als er gebouwd moet worden. Maar waar dat het geval is, wordt in ieder geval bekeken of, hoe en waar dat groen gecompenseerd kan worden. Dit heeft er in geresulteerd dat in het coalitieakkoord van dit College is opgenomen dat bij de bouw van nieuwe projecten en bij renovatieprojecten er actief rekening gehouden wordt met de leefruimte van dieren in en rondom gebouwen, het zogenoemde ‘natuur inclusief bouwen’.

Aanmelden
De bijeenkomst is vrij toegankelijk, we vragen u zich alleen wel aan te melden want de plaatsen zijn beperkt. De inloop van de bijeenkomst start om 13.00 uur met een kop koffie of thee, de bijeenkomst en film start om 13.30 uur. U kunt zich voor donderdag 21 november aanmelden door te mailen naar d66purmerend@gmail.com  Het Filmhuis is gevestigd in de Kerkstraat 11 te Purmerend.