maandag 3 februari 2020

D66 zoekt nominaties voor Femme-Award 2020

Ook dit jaar staan we op 8 maart, tijdens Internationale Vrouwendag, weer stil bij de strijdbaarheid en solidariteit van vrouwen overal ter wereld. Internationale vrouwendag is een dag met wereldwijde aandacht voor vrouwenthema’s zoals vrouwenrechten, economische zelfstandigheid, gelijke kansen voor mannen en vrouwen en andere aandachtspunten op het gebied van emancipatie en participatie. Alweer 2 jaar geleden riep D66 Purmerend de Femme-Award in het leven: een award voor die vrouw die zich volgens de inwoners van Purmerend het meest inzet op het gebied van het jaarlijkse thema.

Thema dit jaar is: Vrijheid

Al jarenlang strijden vrouwen voor zelfbeschikking, individuele rechten en vrijheid. Vrijheid die niet onderhandelbaar is maar vanzelfsprekend moet zijn. Vrijheid is (economisch) onafhankelijk zijn; kunnen doen wat je wilt. Vrije vrouwen kunnen beslissingen nemen zonder invloeden van buitenaf, ze maken hun eigen keuzes. Dat begint al bij een veilige start in het leven, veiligheid en ruimte voor ontwikkeling en onderwijs. Er zijn veel vrouwen die zorgen dat andere vrouwen ook vrij kunnen zijn. Ook in Purmerend. Denk bijvoorbeeld aan alle vrouwen in het onderwijs, die meisjes de basis geven voor studie en beroep: de ultieme weg naar onafhankelijkheid en dus vrijheid. Maar ook die vrouwen die andere vrouwen helpen vrij te zijn zoals taalcoaches, psychische hulpverleners, zorgmedewerkers, sportinstructeurs, vrijwilligers, stagebegeleiders of vrouwen die een krachtig voorbeeld stellen door zelfstandig een eigen zaak te runnen. Er zijn genoeg voorbeelden van vrouwen in Purmerend die vrijheid, misschien zonder dat ze het zelf inzien, doorgeven. Daar willen we bij D66 in Purmerend graag bij stil staan.

Vorig jaar kreeg Marieke Zwart-Dijkhuis, coördinator van Hospice In Vrijheid, de award uitgereikt in het Stadhuis. Wie wordt winnares in 2020? Ken jij een vrouw waarvan je vindt dat zij een belangrijke bijdrage levert aan de vrijheid van andere vrouwen en meisjes in Purmerend en daarom in aanmerking komt voor de D66 Femme Award? Nomineer deze persoon door een motivatie en contactgegevens te mailen naar d66purmerend@gmail.com. De Femme-Award wordt op 8 maart uitgereikt aan de winnares.

Voor meer informatie kijk op de website van Internationale Vrouwendag. Wij danken hen voor hun inspiratie en het mogelijk maken van deze dag.