woensdag 12 februari 2020

Valentijnstaart voor het Repair Café

Al ruim 10 jaar trakteert D66 Purmerend op taart rond Valentijnsdag. De fractie grijpt die dag aan om vrijwilligers in Purmerend in het zonnetje te zetten voor al het goede werk dat zij doen. Dit jaar was de keuze gevallen op de vrijwilligers die zich inzetten voor de twee Repair Cafés die Purmerend rijk is.

De vrijwilligers van het Repair Café komen twee keer per maand samen, op donderdagen in de avond in Triton in de Wheermolen en op dinsdagen in de middag in Heel Europa in de Weidevenne. U vindt hier de agenda. De vrijwilligers proberen alles te repareren wat bij het Repair Café wordt aangeboden. Dit kunnen kapotte apparaten zijn maar ook kleding of een computer die een update of een virusscanner nodig heeft.

In Nederland gooien we ontzettend veel weg. Ook dingen waar bijna niets mis mee is, en die na een eenvoudige reparatie weer prima bruikbaar zouden zijn. Duurzaamheid en klimaatverandering zijn de uitdagingen van deze tijd en daarbij helpt het voorkomen dat je iets weg hoeft te gooien. De hoeveelheid grondstoffen en energie die nodig is om nieuwe producten te maken, wordt hierdoor beperkt evenals de CO2-uitstoot. Het Repair Café draagt bij aan een mentaliteits- verandering. Die is noodzakelijk om mensen enthousiast te maken voor een duurzame samenleving. Daar sluit de visie van het Repair Café mooi aan bij die van D66 Purmerend.

De vrijwilligers van het Repair Café dragen ook bij aan de sociale verbinding in onze stad en zij vormen een belangrijk bindmiddel in onze samenleving. De waardevolle praktische kennis die zij bezitten wordt overgedragen, zij zorgen dat spullen langer kunnen worden gebruikt en niet hoeven worden weggegooid. Zonder vrijwilligers valt onze samenleving stil!