woensdag 25 november 2020

D66 drukt door met openbaar toilet op Koemarkt

Een openbaar, voor iedereen toegankelijk, toilet op de Koemarkt wordt alsnog gerealiseerd. Twijfel in de commissie sloeg om in brede steun na een pleidooi van D66 en andere partijen.

Kan er een openbaar toilet gerealiseerd worden op de Koemarkt of de Kaasmarkt? Bijna 2 jaar geleden nam de Purmerendse raad unaniem een voorstel aan om dat te onderzoeken. Een verkenning door de gemeente maakte duidelijk dat de Kaasmarkt minder geschikt was, maar dat er op de Koemarkt mogelijkheden waren. Er was al budget vrijgemaakt, dus kon er gestart worden met de verdere planning van het openbaar toilet. Toch kwam wethouder Tijmstra recent met een nieuw voorstel. Na overleg met de horecaondernemers op de Koemarkt leek het haar een beter idee om het toilet niet aan te leggen. In plaats daarvan wilde ze een campagne te starten om duidelijk te maken dat mensen bij de horeca van het toilet gebruik konden maken.

Hoewel alle partijen blij waren met de gastvrijheid van de horeca, vond de fractie van D66 toch dat hiermee een belangrijke aanwinst voor Purmerend verloren dreigde te gaan. Een openbaar toilet is een basisbehoefte op een schitterend horecaplein als de Koemarkt. Daarnaast is het erg belangrijk dat mensen met een fysieke beperking ook eenvoudig van het toilet gebruik kunnen maken. Met een rolstoel zijn de meeste toiletten niet toegankelijk. Ook is het voor niemand fijn om eerst het hele café door te moeten rollen om naar het toilet te kunnen gaan. De meeste horecagelegenheden hebben het toilet immers achter in het pand. Daarom was onze inzet om het oorspronkelijke plan alsnog te laten uitvoeren. Met een voor iedereen toegankelijk toilet.

De behandeling in de commissie verliep bijzonder. In eerste instantie leken de meeste partijen mee te gaan met het voorstel van de wethouder. Tegelijk zeiden ze bijna allemaal dat een openbaar toilet nog steeds heel belangrijk was. Toen D66 erop wees dat daar iets heel tegenstrijdigs in zat, kantelde de stemming in de tweede termijn van de bespreking. De commissie koos unaniem voor een algeheel toegankelijk toilet dat rolstoeltoegankelijk is, waar zowel mannen als vrouwen gebruik van kunnen maken. En pleitte ervoor direct tot plaatsing over te gaan. Het was eigenlijk mooi om te zien hoe de politiek al pratend tot een nieuw inzicht kan komen, want die gedachtewisseling is precies waar de commissie voor bedoeld is.

D66 is blij dat de Koemarkt als kloppend hart van Purmerend nu nog prettiger wordt voor de bezoekers. Wie bang is voor een stinkend toilet op het plein: het gaat om een model dat ondergronds is en pas naar boven komt als iemand het wil gebruiken. Na elke bezoeker wordt het automatisch gereinigd, zodat er steeds een schoon toilet beschikbaar is. Het toilet is ruim opgezet, waardoor het toegankelijk is voor rolstoelgebruikers. Nu alleen nog even geduld hebben tot de horeca weer open is, dan kan iedereen zonder voorbehoud weer op het terras zitten om te genieten van de Koemarkt!