donderdag 3 december 2020

D66 initiatief startersleningen Purmerend groot succes

Eén van de grootste problemen in Purmerend is het gebrek aan woningen voor starters. Deels omdat er gewoon behoefte is aan meer huizen. Daarom zijn we in hoog tempo aan het bouwen momenteel. Maar het komt zeker ook omdat de betaalbaarheid van woningen onder druk staat. Veel starters kunnen wel de hypotheeklasten voor een woning opbrengen, maar krijgen van de bank simpelweg niet voldoende krediet om de woning te kunnen aanschaffen.

Startersleningen
D66 heeft jarenlang geijverd om hiertoe met startersleningen vanuit de gemeente te gaan werken. Na aanvankelijke weerstand vanuit het vorige college was het in 2018 dan zover. En wat blijkt: de regeling is een groot succes en doet precies waar die voor bedoeld is. Door de startersleningen kunnen mensen een woning aanschaffen die dat anders mogelijk niet hadden kunnen doen. En dat doen ze in dusdanige aantallen dat de pot die we ervoor beschikbare stellen steeds op raakt. Dat klinkt als een ‘bodemloze pot’, maar gelukkig… al het geleende geld komt ook weer terug. Zoals de toelichting laat zien kost deze regeling helemaal NIETS. Kan het nog mooier: een bijdrage leveren aan één van grootste problemen van onze bewoners en er per saldo NIETS aan uitgeven. Het zal u dan ook niet verbazen dat D66 met volle overtuiging de regeling verlengt en het een goed idee vindt om 5 miljoen euro vooruit te fiatteren.

Evaluatie regeling
D66 Purmerend vind het een goed idee om de regeling opnieuw te evalueren in combinatie met de harmonisatie met de vergelijkbare leningen in de Beemster, aangezien we na de fusie vanzelfsprekend met een gecombineerde regeling verder gaan. Daarbij kan dan ook meteen worden gekeken naar de mogelijkheid om de criteria voor het ontvangen van een starterslening kunnen worden verruimd, zodat ook zogenaamde ‘herstarters’ die ruimte krijgen.

Raadsvoorstel
Hieronder een link naar het raadsvoorstel. In de commissie Stedelijke Ontwikkeling en Beheer bleek dat de partijen in de raad unaniem achter het voorstel staan.