zaterdag 15 mei 2021

D66 blij met mogelijkheden voor geveltuinen

D66 Purmerend is een groot voorstander van meer groen in de wijken. In ons verkiezingsprogramma gaven we al aan het belangrijk te vinden dat de gemeente samen met buurtbewoners aan de slag gaat met onder meer het realiseren van zogenoemde geveltuinen. Dat zijn tuintjes langs de gevel van woningen die direct grenzen aan de openbare straat. Geveltuinen zien er leuk uit, helpen bij het verhogen van de biodiversiteit en bovendien helpen ze bij een betere wateropvang en -afvoer.

In 2018 diende D66 een initiatiefvoorstel in om als gemeente aan te sluiten bij het initiatief van Stichting Steenbreek; deze stichting zet zich in om de leefomgeving te vergroenen. Het toenmalige college zag daar geen heil in. Het huidige college gelukkig wel en sinds dit voorjaar is ook Purmerend een Steenbreekgemeente. Bij het behandelen van het klimaatadaptatieplan en in de Reactie uit de Fractie van december 2020 legden we de nadruk op het aanleggen van geveltuinen.

We zijn tevreden dat het college beide D66voorstellen zo voortvarend heeft opgepakt. Want de inwoners die in Zuidoostbeemster wonen en in en rond de Purmerendse binnenstad, en geen voortuin hebben, kunnen bij de gemeente nu een geveltuin aanvragen. De gemeente haalt dan een aantal tegels uit de straat en de bewoners kunnen daar plantjes voor in de plaats zetten. De inwoners krijgen ook een cadeaubon om planten voor de geveltuin te kopen bij een lokaal tuincentrum. Geen eigen voortuin en ook interesse in een geveltuin? Kijk voor meer informatie op www.purmerend.nl/geveltuin.