dinsdag 6 juli 2021

D66 vol vertrouwen verkiezingen in: kandidatenlijst met veel ervaring en talent

De leden van D66 in Purmerend en Beemster hebben de kandidatenlijst vastgesteld voor de gemeenteraadsverkiezingen van 24 november 2021. De lijst telt 19 kandidaten en wordt aangevoerd door de eerder gekozen lijsttrekker Mark Intres. Op de lijst staan zowel nieuwe kandidaten als ervaren raadsleden en inwoners van zowel Purmerend als Beemster.

‘Een lijst met zoveel goede kandidaten is een enorme luxe’, reageert lijsttrekker Mark Intres. ‘Een mix van ervaring en nieuw bloed, met veel kennis van de stad Purmerend en de dorpskernen in Beemster. Deze kandidaten branden van de ambitie om het D66-geluid in de nieuwe gemeente Purmerend stevig te laten horen. Wij gaan vol voor gelijke kansen, gezonde groei en goed wonen.’

Momenteel telt de fractie van D66 in Purmerend vier raadsleden en twee commissieleden. Zij staan alle zes ook op de nieuwe kandidatenlijst. In Beemster heeft D66 momenteel één raadslid: Gerard Groot. Hij staat ook op de kandidatenlijst, als zogenoemde lijstduwer. Ook andere leden van de steunfractie in Beemster staan op de nieuwe lijst. In totaal telt de lijst zes Beemsterlingen en dertien Purmerenders.

Top vijf
De tweede plaats op de lijst wordt ingenomen door Astrud Wildschut, die in de huidige raadsperiode voor het eerst ervaring opdeed als raadslid. Op plek 3 staat Frank Schaaij, die momenteel als commissielid actief is. Plek 4 is voor de huidige wethouder Paul van Meekeren en de top 5 wordt afgesloten door het ervaren raadslid Tom de Jong.

Nieuwe gezichten en veel ervaring
Het eerste nieuwe gezicht op de lijst is de nummer 6: Edwin Paarlberg uit Beemster. Hij werkt als docent aan het conservatorium en wil een duurzame brug slaan tussen Purmerend en Beemster. Plek 7 is weer voor een bekend gezicht: Nadine Hut, die zich al twee periodes als raadslid inzet. De nummers 8 en 9 zijn dan weer nieuw op de lijst: respectievelijk Rick Hollander en Mireille Frerejean. Zij zijn al enige tijd actief bij de fractie betrokken, maar stonden nog niet eerder op de kandidatenlijst. Rick werkt als landelijk accounthouder noodhulpteams bij het Nederlandse Rode Kruis en wil zich politiek onder meer gaan inzetten voor zorg en welzijn. Ook wil hij meer jongeren betrekken bij de politiek. Mireille heeft een jarenlange achtergrond in het onderwijs, zet zich de laatste anderhalf jaar in als fractiemedewerker voor de Purmerendse fractie en wil nadrukkelijk aan de slag voor een toegankelijke gemeente voor iedereen. Marian Segers sluit de top tien af. Als oud-fractievoorzitter is zij een zeer bekend gezicht in Beemster.

Plek 11 is voor Patrick Blokzijl: de huidige fractievoorzitter in Purmerend kondigde eerder aan na drie periodes te stoppen als gemeenteraadslid. Op de plekken 12 tot en met 16 vinden we drie betrokken Beemsterlingen terug: op 12 John Smit, oud-raadslid en huidig steunfractielid, op 14 Pieter Beemsterboer, ook steunfractielid, en op 15 Frances Heijmans, eveneens steunfractielid en al lang bij D66 betrokken.

Plaats 13 is voor nieuwkomer Sven van Meekeren, zoon van de huidige D66-wethouder in Purmerend. Sven wil zich inzetten voor de jeugd en zorgen voor meer evenementen. Ook duurzaamheid vindt hij belangrijk. Willem van Kranenburg is op plek 16 ook een nieuw gezicht op de lijst. Willem is inmiddels gepensioneerd en heeft tijdens zijn loopbaan veel kennis en ervaring opgebouwd rond het thema afval en afvalverwerking.

De kandidaten op de plekken 17, 18 en 19 zijn de zogenoemde ‘lijstduwers’: achtereenvolgens het Noord-Hollandse Provinciale Statenlid Emre Kanik, Beemsterling Gerard Groot en voormalig afdelingsvoorzitter Heleen Hekker.

Advies en stemmen leden
Om tot een lijstvolgorde te komen, heeft een commissie na gesprekken met de kandidaten een advies uitgebracht aan de leden van D66 in Purmerend en Beemster. Zij konden vervolgens stemmen om de volgorde op de lijst vast te stellen. ‘Ik dank de leden die dit hebben gedaan voor hun betrokkenheid’, zegt lijsttrekker Intres. ‘Wij zijn met deze lijst vol vertrouwen en kunnen niet wachten op de gemeenteraadsverkiezingen in november en het werk dat ons daarna te doen staat.’

In de loop van de zomer maakt D66 het verkiezingsprogramma bekend.

De kandidatenlijst van D66 Purmerend:
1. Mark Intres
2. Astrud Wildschut